Heinkel He 162

 

V konečné fázi druhé světové války přišel německý letecký průmysl s řadou moderních a do budoucnosti nahlížejících návrhů, které pokud by válka neskončila v květnu 1945, mohli mít výrazný vliv na její konečný výsledek. Jedním z nich byla proudová stíhačka Messerschmitt Me 262 , ale to nebyla  jediná stíhačka , která se v Německu na konci války vyráběla. Další byl Heinkel He 162 Salamander (nazývaný občas také "Volksjåger,, - lidová stíhačka) , který byl navíc rovněž připraven k ostrému bojovému nasazení. Pravděpodobně nejzajímavější byl na celém projektu krátky čas, který potřebovali konstruktéři k vytvoření designu tohoto letadla. Požadavek německého ministerstva letectví z 8. září 1944 totiž stanoval, aby sériová výroba letadla vyhovujícího všem specifikacím byla připravena 1. ledna 1945. Do této soutěže se přihlásilo několik německých výrobců, vítězem se však stal Heinkel a od poloviny září probíhaly vývojové práce pod projektovým označením P.1073.

Heinkel byl skutečně dobrá volba. Dne 27. srpna 1939 totiž vykonal let první proudový letoun na světě - Heinkel He 178 - a firma Heinkel byla v té době světovou jedničkou ve vývoji proudových letadel. Kromě toho pochopitelně firma dál pracovala na obyčejných bombardérech. He 162 od začátku odrážel fakt, že půjde o velmi prostou a jednoduchou stíhačku, kterou by mohla vyrábět průměrně kvalifikovaná pracovní síla z dostupných  materiálů, což způsobil nedostatek líčových surovin a kvalifikovaných dělníků. Myšlenkou tedy bylo co nejrychleji a nejjednodušeji vyrobit dobrý stíhací letoun, který by mohl získat vzdušnou převahu nad spojeneckými letadly a likvidovat americké stíhačky a bombardéry, prohánějící se volně německým vzdušným prostorem. Vývojové práce byly ukončeny ke konci října 1944 a poté začala výroba prvního letadla.

TECHNICKÉ ÚDAJE - Heinkel He 162A-2:

 

Rozpětí: 7,2m

Délka: 9,05 m

Maximální rychlost: 840 km/h ve výšce 6000 m

Maximální vzletová hmotnost: 2695 kg

Dolet: 620 km

Provozní dostup: 12 040 m

Výzbroj: dva 20mm pevné dopředné kanony v dolním předním trupu

Motor: jeden proudový motor BMW 003E-1 nebo - 2,800 kg tahu

Posádka: jeden

 

        He-162.jpg (692247 bytes)

Heinkel He 162 Salamander