V1 a V2

Dne 13. června 1944 byl Londýn zasažen první z více než  2400 létajících bomb V1, které byly tvořeny malými raketami poháněnými jednoduchým pulzním motorem. I když napáchané škody orámovaly novou fázi leteckého válečnictví, pro Němce to byla jen první z plánované Vergeltungswaffe (nástroje pomsty či odplaty). Od poloviny roku 1942 pracovala německá firma Fieseler na projektu bezpilotního letadla Fi 103. První bezmotorový zkušební exemplář byl v prosinci  1942 shozen z Focke-Wulfu Fw 200

 a v témž měsíci se v experimentálním ústavu v Peenemůnde-West uskutečnil první motorem poháněný pokus z odpalovací rampy.

Angličtí letci však zjistili jak tyto "rakety" odstranit. Stačilo naletět pod V1 nebo pod V2 a jemně do něj ťuknout křídlem.  Raketa potom ztratila směr kterým letěla a zpadla bezvládně dolů na zem.

 

 

Technické údaje Fieseler Fi 103 (V1)

 

Rozpětí: 5,3 m

Délka: 7,9 m

Maximální rychlost: 645 km/h na hladině moře

Maximální vzletová hmotnost: 2180 kg

Dolet: přibližne 240 km v závislosti na vypínacím systému

Výzbroj: 850kg různých výbušnin v trupu

Motor:jeden pulzní proudový motor Argus As 109-014,272 kg tahu

Posádka: žádná; jeden v pilotované verzi Reichenberg IV